Zakończyliśmy w naszej szkole projekt skierowany do klas 4 – 8 ,,Wiem jak się uczyć”. W związku z trudnościami dzieci i młodzieży w zakresie organizacji nauki i aktywnego przyswajania wiedzy zaplanowano działania skierowane na podnoszenie kompetencji w tym obszarze. W ramach projektu szkolni pedagodzy i psycholog przeprowadzili warsztaty edukacyjne w każdej z klas. Młodzież zapoznała się ze skutecznymi technikami nauki, higieną pracy ucznia oraz czynnikami wspierającymi oraz ograniczającymi nabywanie wiedzy i umiejętności.
Uczniowie brali czynny udział w zajęciach, dzięki aktywizującym metodom pracy takim jak burza mózgów, dyskusja czy tworzenie mapy myśli. Uczestnicy zajęć rozpoznawali swoje słabe strony, ale i możliwości ich korekty i udoskonalenia swojej pracy. Na zakończenie dokonaliśmy podsumowania pytając uczniów o opinię na temat projektu i jego skuteczności. Zajęcia zostały przez nich bardzo pozytywnie ocenione i uznane za przydatne i skuteczne. Przyznali, że dzięki nim ich wiedza dot. nabywania informacji wzrosła, a oni zdobyli konkretne wskazówki i umiejętności przydatne w codziennym życiu szkolnym. Każdy uczestnik wypełniał też anonimową ankietę. Miała ona na celu zbadanie czterech istotnych kwestii w procesie kształcenia: czas poświęcany na naukę poza szkołą, ulubione metody uczniów, napotykane trudności oraz ich motywację. W warsztatach wzięło udział 281 osób, 18 oddziałów.
Poniżej wybrane informacje z ankiety końcowej obrazujące podejście uczniów do nauki.
- Ile czasu dziennie poświęcasz na naukę w domu?
* 30 min. – 1 godzina 38%
* mniej niż 30 min. 32%
* 1-2 godzin 18%
* 2-3 godzin 7%
* ponad 3 godziny 5%
2. Która z metod nauki jest dla Ciebie najskuteczniejsza?
* powtarzanie materiału na głos 33%
* pisanie notatek 23%
* inne 13%
* rozwiązywanie zadań i ćwiczeń 12%
* oglądanie filmów edukacyjnych 9%
* korzystanie z aplikacji edukacyjnych 6%
* nauka w grupie 3%
* tworzenie mapy myśli i diagramów 1%
3. Jakie aspekty nauki sprawiają Ci największą trudność?
* stres związany z nauką i egzaminami 35%
* zapamiętywanie faktów i dat 27%
* rozumienie trudnych zagadnień teoretycznych 12%
* utrzymywanie motywacji 12%
* zarządzanie czasem (planowanie nauki) 8%
* inne 6%
4. Co najbardziej motywuje Cię do nauki?
* dobre oceny 43%
* pochwały od nauczycieli i rodziców 21%
* inne 18%
* chęć zrozumienia materiału 11%* konkurencja z kolegami 7%
Wnioski:
- – uczniowie poświęcają stosunkowo mało czasu na naukę w domu
- – za najskuteczniejszą metodę dzieci wskazały klasyczną metodę powtarzania na głos
- – największą trudnością występującą wśród uczniów w procesie nauki jest stres związany z nauką oraz egzaminami
- – największą motywacją do nauki wśród uczniów są dobre oceny
Zalecenia oraz rekomendacje:
- – należy wprowadzać działania mające na celu motywację uczniów do nauki oraz regularnego powtarzania materiału z lekcji
- – należy kontynuować działania profilaktyczne mające na celu wzmacnianie umiejętności radzenia sobie ze stresem I trudnymi sytuacjami życiowymi
- – należy nadal pracować nad urozmqaiceniem umiejętności szkolnych, takimi jak: techniki zapamiętywania oraz nauki celem poszerzenia repertuaru skutecznych metod zdobywania wiedzy
- – wzmacnianie motywacji wewnętrznej do nauki poprzez akcentowanie uzyskiwanych postępów, a nie samych ocen
Zobacz też: