Zakończyliśmy w naszej szkole projekt skierowany do klas 4 – 8 ,,Wiem jak się uczyć”. W związku z trudnościami dzieci i młodzieży w zakresie organizacji nauki i aktywnego przyswajania wiedzy zaplanowano działania skierowane na podnoszenie kompetencji w tym obszarze. W ramach projektu szkolni pedagodzy i psycholog przeprowadzili warsztaty edukacyjne w każdej z klas. Młodzież  zapoznała się ze skutecznymi technikami nauki, higieną pracy ucznia  oraz czynnikami wspierającymi oraz ograniczającymi nabywanie wiedzy i umiejętności.

Uczniowie brali czynny udział  w zajęciach, dzięki aktywizującym metodom pracy takim jak burza mózgów, dyskusja czy tworzenie mapy myśli. Uczestnicy zajęć  rozpoznawali swoje słabe strony, ale i możliwości ich korekty i udoskonalenia swojej pracy. Na zakończenie dokonaliśmy podsumowania pytając uczniów o opinię na temat projektu i jego skuteczności. Zajęcia zostały przez nich bardzo pozytywnie ocenione i uznane za przydatne i skuteczne. Przyznali, że dzięki nim ich wiedza dot. nabywania informacji wzrosła, a oni zdobyli konkretne wskazówki i umiejętności przydatne w codziennym życiu szkolnym. Każdy uczestnik wypełniał też anonimową ankietę. Miała ona na celu zbadanie czterech istotnych kwestii w procesie kształcenia: czas poświęcany na naukę poza szkołą, ulubione metody uczniów, napotykane trudności  oraz ich motywację. W warsztatach wzięło udział 281 osób, 18 oddziałów. 

Poniżej wybrane informacje z ankiety końcowej obrazujące podejście uczniów do nauki.

  1. Ile czasu dziennie poświęcasz na naukę w domu?

* 30 min. – 1 godzina 38%

* mniej niż 30 min. 32%

*  1-2 godzin 18%

*  2-3 godzin 7%

*  ponad 3 godziny 5%

    2. Która z metod nauki jest dla Ciebie najskuteczniejsza?

* powtarzanie materiału na głos 33%

* pisanie notatek 23%

* inne 13%

* rozwiązywanie zadań i ćwiczeń 12%

* oglądanie filmów edukacyjnych  9%

* korzystanie z aplikacji edukacyjnych 6%

* nauka w grupie 3%

* tworzenie mapy myśli i diagramów 1%

   3. Jakie aspekty nauki sprawiają Ci największą trudność?

* stres związany z nauką i egzaminami 35%

* zapamiętywanie faktów i dat 27%

* rozumienie trudnych zagadnień teoretycznych 12%

* utrzymywanie motywacji 12%

* zarządzanie czasem (planowanie nauki) 8%

* inne 6%

   4. Co najbardziej motywuje Cię do nauki?

* dobre oceny 43%

* pochwały od nauczycieli i rodziców 21%

* inne 18%

* chęć zrozumienia materiału 11%* konkurencja z kolegami 7%

 

           Wnioski:

  • – uczniowie poświęcają stosunkowo mało czasu na naukę w domu
  • – za najskuteczniejszą metodę dzieci wskazały klasyczną metodę powtarzania na głos
  • – największą trudnością występującą wśród uczniów w procesie nauki jest stres związany z nauką oraz egzaminami
  • – największą motywacją do nauki wśród uczniów są dobre oceny

Zalecenia oraz rekomendacje:

  • – należy wprowadzać działania mające na celu motywację uczniów do nauki oraz      regularnego powtarzania materiału z lekcji
  • – należy kontynuować działania profilaktyczne mające na celu wzmacnianie umiejętności radzenia sobie ze stresem I trudnymi sytuacjami życiowymi
  • – należy nadal pracować nad urozmqaiceniem  umiejętności szkolnych, takimi jak: techniki zapamiętywania oraz nauki celem poszerzenia repertuaru skutecznych metod zdobywania wiedzy
  • – wzmacnianie motywacji wewnętrznej do nauki poprzez akcentowanie uzyskiwanych postępów, a nie samych ocen

 

Zobacz też:

PREZENTACJA "WIEM, JAK SIĘ UCZYĆ"

ANKIETA DLA UCZNIÓW